I Lejre Historisk-Arkæologisk
Forsøgscenter på Själland har arkeologerna upptäckt att boskapen är särskilt
förtjust i aska, gärna betar på avbrända platser och lockas dit av lukten av
brandrök. Samma fenomen har iakttagits bland de betande fåren på Ravlunda
skjutfält på Österlen. Jägare runt om i Sverige har dessutom rapporterat att
älgar, rådjur och vildsvin verkar ha en förkärlek för marker som drabbats av
skogsbrand. Vid analyser visar det sig att aska innehåller mineraler som djuren
behöver och att det är just detta som lockar dem till svedda marker. Forntidens
människor skaffade sig nya odlings- och betesmarker bland annat genom att
bränna ner skog. Svedjebränning var också ett effektivt sätt att tillföra
marken ny näring och locka till sig vilda djur. Experimentell forskning har
visat att mark som svedjebränns på våren ger ett förbättrat sommarbete för både
boskap och vilt.
Arkeologerna har funnit rester av eldhärdar vid fångstgropar från stenåldern
och i utkanterna av bosättningar från brons- och järnåldern. Genom att bränna
ett bål av ris och sly kunde jägarna locka till sig viltet och det underlättade
jakten. Att bränna ett bål var ungefär som att lägga ut en åtel, ett lockbete
för de vilda bytesdjuren. På så vis kunde viltet styras till vissa platser och
även så småningom tämjas till boskap.
Kulten att tända eldar i valborgsmässotid hade förmodligen både en
praktisk och magisk betydelse för forntidens människor, och liksom många
hedniska högtider lever den här vårkulten kvar hos oss. Under kristnandet av
norra Europa laddades hedniska platser och högtider med en ny religiös innebörd.
Kyrkor byggdes på de gamla kultplatserna och riterna fick en kristen riktning. En
anglosaxisk nunna vid namn Valborg fick sin helgondag den första maj och därmed
byttes den hedniska högtiden ut mot den kristna valborgsmässoafton. Riten att
tända stora eldar vid just denna tid på året blev ett sätt för de kristna
missionärerna att jaga bort hedendomens föreställningar, häxor och onda andar.
Det berättades att häxorna red på kvastar och getabockar till de gamla hedniska
kultplatserna, där de ställde till med ofog i sällskap av Djävulen. Den
hedniska elden ersattes med den kristna föreställningen om skärselden som renar
människan från synd och gör henne redo för att möta Guds ansikte. Valborgsmässobålet
blev en symbolisk skärseld i den kristna kultur som efterträdde den forntida
hedniska. I vår egen tid kan vi se att vårens eldar slukar det som dött under
vintern och att nytt liv spirar fram ur askan. Vi håller liv i den urgamla
högtiden och kulten kring elden. Riter och symboler är fortfarande viktiga för
oss, även om vi inte alltid är direkt medvetna om det.
Maria Heijbel
Berättare och symbolpedagog
Valborgsbrasa.Foto: Maria Heijbel |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar