I januari initierade Österlens
museum ett nytt pilotprojekt i samarbete med aktörerna (Glimmingehus, Ystad
klostermuseum, Christinehof Ekopark, Kulturen i Tomelilla samt Natur &
kultur i Sjöbo) bakom www.kulturhistorien.se.
Projektet går under namnet Österlenhistoria.nu – kulturhistorisk föremedling på
Wikipedia och Youtube och har fått medel från Kultur Skåne.
Projektplanen går ut på att kulturinstitutionerna samverkar tillsammans med
fritidsgårdar och skolor för att inspirera ungdomar till att vara själva
medverkande i sitt eget historieskapande. Ämnet vi har valt att förmedla är
platsberättelser från Österlen med omnejd. Dessa berättelser som kan finnas
gömda i arkiv, i minnen, i bibliotek, hos hembygdsföreningar och byalag är
viktiga och dokumentera och synliggöra. Man kan ju undra varför vi har valt att
förmedla dessa berättelser på Wikipedia och Youtube som kanske
inte alltid ses som tillförlitliga källor när det gäller kunskapsförmedling.
Sedan kanske man undrar varför vi vill förmedla det digitalt och inte i en
utställning. Det finns förklaringar till detta, bland annat så är den första:
Finns du inte på internet så finns du inte alls. En annan förklaring är att det
når ut till fler och att det är billigare. Men frukta inte. Youtube-filmerna
kommer att resultera till en filmfestival som kommer att gå av stapeln den 8:e
maj, med gratis föda och fri entré.
Om vi återgår till den första
frågan om varför vi använder oss Wikipedia och Youtube som
kanaler för vår kunskapsförmedling så finns det många olika anledningar till
detta. Den första och viktigaste anledningen till detta är faktiskt källkritik.
Det kanske känns motsägelsefullt att använda sig av källkritik och dessa två
hemsidor i samma andetag, men det finns faktiskt en anledning till varför jag
gör det. Många ungdomar använder sig av dessa kanaler varje dag för att få
information och kunskap och vi är inte de första som har uppmärksammat detta
fenomen. Bland annat History Teachers har skapat en kanal på Youtube
där de förmedlar historia genom att göra om kända musikvideos och sångertexter
till information om stora historiska händelser såsom Lady Gagas Bad Romance
har blivit The French Revolution http://www.youtube.com/watch?v=wXsZbkt0yqo
och det finns fler liknande fenomen. Youtube är den snabbast växande
hemsidan i internets historia. Som kulturinstitution kan man skapa sin egen Youtube-kanal
och på så vis förmedla det immateriella kulturarvet på ett nytänkande vis med
snabbare och större slagkraft än i en museilokal.
Länge har Wikipedia haft
en stämpel på sig att inte vara tillförlitlig, men det är på väg att ändras.
Bland annat så uppmuntrar Wikipedia att man måste ha verifierbara källor
som man kan hänvisa till innan man skriver något i en artikel. För motsträviga
tolkningar och synsätt på ett ämne används diskussionssidorna till respektive
artikel. Där kan man som läsare undersöka vilka uppgifter som har hamnat i
själva artikeln och vilka som inte har och varför de inte har blivit
publicerade i artikeln. Wikipedianen Lennart Guldbrandsson hävdar att: ”
Även om informationen på Wikipedia inte är den sanna, så är det i
alla fall den mest uppdaterade. Det kan jag själv skriva under på. Tyvärr har
jag stött på ett antal gånger att historieböckerna i skolan inte är uppdaterade
och att vi lär ut våra barn saker som är hårresande som till exempel: ” Att
männen var de som jagade under jägarstenåldern, då kvinnorna var hemma och
födde barn” eller ” kvinnans ställning försämrades under neolitikum då de inte
kunde dra plogen”. Dessa kommentarer är hämtade från en känd podcast som
hävdar att deras källor är skolmaterialet som finns tillgängligt. Jag har inte
sett liknande påståenden på svenska Wikipedia i alla fall.
En annan anledning till att
välja Wikipedia och Youtube som kanaler är på grund av att de är
populära hemsidor. I all förenkling så går Googles sökalgoritm ut på ju
fler besök på en hemsida med relevanta taggar avgör hur högt en hemsida
placeras i Googles sökindex. Så ju mer en hemsida blir populär desto mer
dominerar den sökresultaten och det slutar med att sidan kanaliserar fler
länkar och generar mer trafik. Wikipedia är populärt på grund av att den
fungerar i samverkan med Googles algoritm. Österlens museum och de andra
aktörerna bakom www.kulturhistorien.se
är involverade på flera hemsidor, men ingen av dessa (förutom Facebook
och Twitter) har samma slagkraft som Wikipedia och Youtube
när man söker på ett ämne. För att vara riktigt krass så riskerar våra egna
hemsidor att fastna i ett berg av information på internet eftersom internet är
en ständigt växande kunskapskälla där alla vill vara aktiva på så många
plattformar som möjligt. I början på 2000-talet så publicerades 7 miljoner
hemsidor per dag.
En tredje anledning är att vi
som kulturinstitutioner vill möta ungdomarna på deras hemdomäner och medverka
tillsammans med dem där. Vi vill också vara en knutpunkt mellan forskningen som
genereras av universiteten och skolorna som förmedlar den till våra barn och
ungdomar idag. Kulturinstitutioner sitter oftast på stora kunskapsberg som
ibland aldrig får se dagens ljus och kan vara svåra att nå som allmänhet. Genom
digitaliseringens tidsera så hoppas vi kunna förändra detta faktum.
Jeanette Gimmerstam
Antikvarie
Österlens museum
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar