På eftermiddagen hade vi möte på British museum. Med på
mötet var Lizzie Edwards, Juno Rae, Jennifer
Wexler och Neil Wilkin. Vi fick bland annat prova deras oculus rift glasögon
där man klev in i en digital värld. I den digitala världen kunde man gå runt i
landskap med rundhus från bronsåldern. Man kunde även besöka en av rundhusen
och titta sig omkring. Man kunde trycka på olika föremål och de dök då upp på
skärmen i form av 3D-modeller som man kunde snurra på. Vi satt på stolar, som
snurrade. Både jag och museipedagogen satt och snurrade på stolarna för att
kunna vända oss runt i rundhuset. Det var väldigt roligt och annorlunda känsla.
Vi fick även ta en titt på hur de producerade olika 3D-modeller med hjälp av
allmänheten på nätet. Dessa modeller användes sedan i deras digitala
lärcentrum. Vi fick även se deras olika
appar som de använde i museipedagogiken. Bland annat kunde barnen digitalt klä
ut sig i olika historiska kläder. En idé som British museum använder sig av är
att de ska inte förse publiken med teknik, utan besökaren ska ta med sig sin
egen teknik nämligen smarttelefonen. De förser publiken istället med olika
programvaror, som ska vara ett sätt för besökaren att maximera sitt besök. De
använder sig också av Internet för att visa sina samlingar och utställningar
för att locka publik till själva museet.
Dagen därpå åkte museipedagogen Veronica hem, eftersom det
var sportlov och museet hade aktiviteter som hon skulle medverka i. Kvar var
jag, eftersom jag hade ett möte dagen därpå. Jag bestämde mig för att ta en tur
på Naturhistoriska museet för att se vilka digitala lösningar de använde sig
av. Jag hade hört att Darwin Centret använde sig av ny teknik. Tyvärr, hittade
jag inte detta center, trots att jag gick runt och letade. Men museet var
stort. Däremot hittade jag deras app. Jag laddade ner den, men tyvärr hade jag
för dålig teckning för att få ner hela under tiden jag var där. Det är viktigt
att tänka på, som museum, att om man vill att folk ska kunna ladda ner olika
digitala applikationer, så är det viktigt att man har en bra internetuppkoppling.
Tyvärr har jag inte haft tid att titta ordentligt på appen. Den är utförlig i
alla fall och har en massa information. Efter Naturhistoriska gick jag bort
till Victoria & Albert museet, som visar historisk och modern design. Vad
jag kunde se, så använder de sig inte alls av några tekniska lösningar och gör
de det så är det inte lätt att hitta. Det var ett traditionellt museum där man
gick runt och tittade på vackra föremål.
Sista dagen hade jag möte på Petrie
museet med Dr Mona Hess från Univercity College of London. Vi tittade på hennes
projekt som hade resulterat I en app med 3D-föremål I augmented reality kallad
Tour of the Nile. De fungerar på följande vis att man håller mobiltelefonen mot
en bild på ett föremål och denna visas då i 3D. Man hade även under projektets
gång printat ut 3D-kopier av föremålen. Tanken var att man skulle ha dessa till
försäljning bland annat i till filmindustrin. Tyvärr blev detta inte
verklighet, men man skulle kunna skapa 3D-kopior av föremål och använda det i
pedagogiska syften utan att behöva använda sig av originalet. Man kan komma så
nära originalet som möjligt och låta museibesökaren känna på objektet, utan att
originalet kommer till skada. Med på mötet var även masterstudenten Fan An.
Hennes masteruppsats var om hur man upplevde olika digitala lösningar i en
museimiljö. Hon var väldigt intresserad av att få reda på hur besökarna hade
upplevt Österlens museums utställning Petroglyfiskt. Hon berättade att British
Library håller en tävling för dataspelsstudenter att skapa ett dataspel som
grundar sig på litteratur. Detta lät väldigt intressant och jag ska undersöka
saken närmare. Kanske något för framtiden, vem vet? Tyvärr, var det dags för
mig att ta mig till flygplatsen och bege mig hemåt igen. Men jag hoppas att det
snart blir tillfälle igen för ett återbesök hos mina kollegor i England.
Jeanette Gimmerstam
Digital Antikvarie
Österlens museum
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar