måndag 15 december 2014

Ny teknik i museivärlden

Den senaste tiden har ny teknik varit i fokus på Österlens museum med utställningen Petroglyfiskt. Där används olika tekniker för att visa vårt kulturarv på ett abstrakt sätt. Vi visar en gravprocession från bronsåldern, en digital hällristning där du själv kan rita ristningar, en mytologisk saga om solens vandring över himlen, 3d-modeller av hittade bronsåldersföremål och en stor touchskärm där man kan läsa mer om bronsålderns Österlen.

Möjligheterna för att visa dåtiden kommer förbättras avsevärt den närmaste framtiden. Teknologin som används för att visualisera saker i 3d har exploderat de senaste åren och framstegen har gjort att väldigt komplex mjukvara har blivit tillgänglig för gemene man.  Ett imponerande exempel är Daniel Westergrens arbete med att visa ett antal forntida borgar, byar och miljöer. Det är gjort i en spelmotor som heter cryengine  som används i de senaste spelen på marknaden och resultatet är spektakulärt. Motorn i sig själv finns tillgänglig för billigt pris men talangen som Daniel uppvisar i videon är imponerande.  Här kommer en länk till hans hemsida där man även kan se youtubeklipp på hur mjukvaran ser ut.
Nästa steg?
En sak som har varit ett populärt tema inom sci-fi har varit idén om virtual reality. Det  kommer nog vara nästa steg i att visa vårt kulturarv i digital miljö. Det är inte virtual reality än, men det är ett steg på vägen. Det jag tänker på är en kommande produkt som eventuellt lanseras under mitten av 2015 och som är nästa stora sak inom spel. Det är så kallade 3d-glasögon som man tar på sig och den visar upp bilden framför ögonen och reagerar på vart du tittar när du har dem på. Det blir en väldigt verklighetstrogen upplevelse.  Den produkt som är mest på tapeten är Oculus Rift och är inriktad på spel men som Daniel Westergren har visat kan det användas för att visa vår historia på det sättet.
3D headset














 
Var vill vi att teknologin används?
Ett problem när man talar om vår historia är att det som vi brukar använda för att föreställa oss det som har varit är intellektet. Det finns rekonstruktioner, bilder och filmer på ämnet som hjälper oss att förstå men det är inte på samma nivå som att gå runt i världen och titta in igenom folks fönster eller att luta sig fram och studera detaljerna på en runsten. Det är en otrolig möjlighet att göra rekonstruktionerna väldigt realistiska och ge besökaren en fysisk upplevelse av att vara i den världen.  Svårigheten med den typen av världar är att göra dem realistiska och kostnaden är väldigt stor för tillfället. Det kommer vara många problem på vägen med den här teknologin men den kommer hjälpa folk i framtiden att titta tillbaka i tiden och få en väldigt spännande upplevelse.

/Jaime Berg, Österlens museum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar